راه های افزایش دقت و تمرکز از دیدگاه روانشناسی

راه های افزایش دقت و تمرکز از دیدگاه روانشناسی

امروز با آموزش بالا بردن دقت و افزایش تمرکز از دیدگاه روانشناسان و روانشناسی در خدمت شما هستیم.

افزایش تمرکز با راهکار های روانشناسی

با مطالب روانشناسی سایت روانشناسی آنلاین همراه باشید.

تحقیقات در مورد راه ها و راهکار های افزایش تمرکز نشان داده اند:

افرادی که می توانند برای مدت طولانی حواس خود را بر روی یک چیز متمرکز کنند، از کسانی که نمی توانند این کار را انجام دهند، از پس چالش های شناختی بهتر بر می آیند.

فردی که دائما حواسش پرت می شود نمی تواند به خوبی سر هر موضوعی تمرکز کند.او شاید بتواند دانش های زیادی در این جهان بدست آورد، اما نمی تواند در آن ها عمیقا وارد شود.اما فردی که تمرکز زیادی دارد می تواند هر دو این ها را با هم بدست آورد.او مانند یک کاپیتان قایق است که می تواند بر همه چیز چیره شده و تسلط کافی بر همه چیز داشته باشد.پس سعی کنید به تدریج و با آرامش، تمرکز تان را افزایش دهید.

اگر تصمیم گرفته اید که از از نظر فیزیکی ظاهرتان را تغییر دهید و می خواهید از صفر شروع کنید، بدترین کار این است که خود را با یک برنامه ی بسیار سخت محدود کنید!!!!

زیرا حتی قبل از این که شروع بکار کنید، پس از مدتی دلسرد شده و آسیب می بینید پس برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است با یک برنامه ریزی آسان شروع کرده و به تدریج آن را سنگین تر کنید.

تمرین های افزایش تمرکز ذهن

برای بهبود و افزایش تمرکز از روش زیر استفاده کنید:

از ۵ دقیقه شروع کنید و تمام تمرکزتان را بر روی آن ۵ دقیقه بگذارید ،سپس بیش از شروع ۵ دقیقه ی دوم، ۲ دقیقه استراحت کنید. هر روز ۵ دقیقه به تمرین و ۲ دقیقه به استراحت تان اضافه کنید. پس از ۹ روز قادر خواهید بود روزانه ۴۵ دقیقه ورزش و ۱۸ دقیقه استراحت کنید.

هنگامی که با این زمان بندی احساس راحتی کردید، می توانید مدت زمان ورزش تان را بیشتر و استراحت تان را نیز کم تر کنید.

یک لیست از کارهایی که باعث حواس پرتی تان و بر هم خوردن تمرکز تان می شوند تهیه کنید

از آنجایی که اینترنت هر چیزی را که بخواهیم به راحتی در دسترس ما قرار می دهد، ترجیح می دهیم از ذهنمان استفاده کنیم. در مورد وضعیت هوای فردا فکر می کنم، فکر می کنم چه چیز های جدیدی در تلگرام پست شده اند یا پست های جدید اینستاگرام و حاشیه های روز چه هستند.

با فکر کردن و انجام این قبیل کار ها تسلط بر کار ها و تمرکز ما افت می کند و ما قادر به داشتن دقت بالا و تمرکز نخواهیم بود.

مشکل اینجاست زمانی که حواس ما از موضوعی پرت شود 25 دقیقه زمان لازم است تا مجددا متمرکز شویم

پس بیایید این کار را برای افزایش تمرکز انجام دهیم:

هر زمان در حالی انجام کاری بودید و فکری به سرتان آمد که حواس تان را پرت می کرد، آن را روی یک تکه کاغذ روی میز تان بنویسید و یا در موبایل تان تایپ کنید.

به خودتان قول بدهید که پس از انجام کارتان به آن فکر می کنید و می پردازید. عزم راسخ داشته باشید. توجه داوطلبانه و عزم راسخ در هم آمیخته هستند. برای افزایش تمرکز عزم راسخ ما باعث می شود که چیزهایی که باعث حواس پرتی مان می شوند را نادیده بگیریم و بر روی کارمان تمرکز کنیم.

مدیتیشن، بهترین راه بالا بردن تمرکز

مدیتیشن نه تنها به حفظ سلامتی، آرامش و آسایش ما کمک می کند، بلکه تحقیقات نشان داده اند که این ورزش باعث افزایش تمرکز ما نیز می شود.

در یک بررسی در مورد افزایش تمرکز ۱۴۰ داوطلب در یک دوره ی ۸ هفته ای مدیتیشن شرکت کرده اند. پس از ۸ هفته؛ همه ی این شرکت کننده ها متوجه شدند که تمرکز و توجه و عملکرد ذهنی شان نیز بهتر شده است.

 

شما مجبور نیستید که همه روز را صرف مدیتیشن کنید

طبق تحقیقات، فقط ۱۰ الی ۲۰ دقیقه تمرین در روز نیز کافی است. همچنین با این کار پس از ۴ روز نیز نتیجه عالی آن را مشاهده خواهید کرد. در طول روز از تمرینات ذهنی استفاده کنید.

به جای این که ۱۰ یا ۲۰ دقیقه در روز را صرف تمرینات ذهنی کنید، در طول روز چندین مرتبه این کار را انجام دهید.

این تمرینات باعث می شوند بر روی کارتان تمرکز داشته باشید. با آرامش بیشتری آن را انجام دهید و از نظر فیزیکی و احساسی، احساس بهتری داشه باشید. مدیتیشین از بهترین روش ها برای مقابله با اختلال عدم تمرکز است.

ورزش کردن از بهترین روش افزایش تمرکز است

شما نه تنها می توانید تمرینات ذهنی را با تمرینات فیزیکی مقایسه کنید، بلکه تاثیر آن نیز فوق العاده است. محققان دریافته اند، دانش آموزانی که پیش از انجام کار هایشان ورزش می کنند، در انجام آن کار بهتر از دانش آموزانی که ورزش نمی کنند عمل می کنند.

محققان دریافته اند که ورزش کردن به مغز برای در نظر نگرفتن حواس پرتی ها کمک می کند. اما علت دقیق آن مشخص نیست.

حفظ کردن

علاوه بر خواندن شعر و حفظ کردن آن، حفظ کردن چیز های دیگر نیز می تواند به حفظ و افزایش تمرکز کمک کند.

حفظ کردن مانند ورزشی برای ماهیچه های مغز عمل می کند. این هدف را برای خود قرار دهید که در هفته حتما یک شعر یا یک بند شعر حفظ کنید.

کنجکاو باشید

هر چقدر شما نسبت به جهان اطراف تان کنجکاو تر باشید، بیشتر به دنبال چیزهای جدید می گردید و تمرکزتان نیز بیشتر می شود.

ویلیام جامز توصیه می کند:

 

هر چقدر توانایی و کنجکاوی خود را نسبت به مسائل افزایش دهید، می توانید بیشتر بر روی آن ها تمرکز کنید

سعی کنید حتی به یک نقطه روی کاغذ یا لکه روی دیوار نیز توجه کنید. پس از مدتی متوجه می شوید که دو اتفاق رخ داده است:

  1. اول این که دیدتان تار می شود و دیگر نمی توانید چیزی ببینید
  2. پس از مدتی بی اختیار از نگاه کردن به آن نقطه دست می کشید و به دنبال چیز دیگری می گردید

اما اگر پیش از نگاه کردن به آن نقطه از خودتان سوالاتی در مورد آن بپرسید:

  • مثلا این که چه اندازه بود؟
  • چه شکلی بود؟
  • چقدر از شما دور بود؟
  • سایه اش به چه شکلی بود؟

می توانید با دقت بیشتری به آن نگاه کرده تا سوالات تان را پاسخ دهید.

اندکی استراحت کنید

یکی از بررسی های دانشگاه llinois می گوید:

به جای تسلیم شدن در برابر حواس پرتی، با آن دست و پنجه نرم کنید

روانشناس، آلیجاندرو لراس درباره افزایش تمرکز دریافته است که:

افرادی که در طول ۵۰ دقیقه کار، اندکی استراحت داشته اند، از دیگر افراد بهتر عمل کرده اند این بررسی پدیده ای را معرفی می کند که “کاهش هوشیاری” و یا از دست دادن تمرکز با گذشت زمان، نام دارد.

داشتن اندکی زمان برای استراحت در طول انجام یک کار، باعث افزایش سطح تمرکز می شود

متوجه باشید که تمرکز تان را باید بر روی چه چیزهایی بگذارید.

با توجه به حواس پرتی هایتان و دانستن ارزش چیزی که بر روی آن تمرکز می کنید، می توانید توجه و تمرکز بیشتری داشته باشید.

روش استراحت کردن یکی از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن نیز میباشد.

 

 

درباره نویسنده: dr_karimpour

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *